www.wirtual.com.pl
B E Z P I E C Z N E   G Ó R Y   -   I   T Y   M O Ż E S Z   P O M Ó C
Smigło dla Tatr
Poprzednia strona  Następna strona


Kristiansand


Kristiansand ze swoimi 75 tys. mieszkańców jest piątym co do wielkości miastem Norwegii. To spore centrum komunikacyjne i handlowe południowej Norwegii. Dla wielu turystów jest to głównie punkt przesiadkowy w podróży do innych miast Norwegii. Jest to moim zdaniem niesłuszne podejście, bo Kristiansand jest jednym z najładniejszych i najprzyjemniejszych norweskich miast, w jakich zdarzyło nam się być. W dużej mierze jest to zasługa usytuowania miasta, a zwłaszcza jego centrum, zw. Kvadraturen (nazwa pochodzi od kwartału powstałego z sieci prostopadłych do siebie ulic). Od strony pł.-zach. otacza go duży park miejski, od pł.-wsch. rzeka, zaś od południa morze. Kristiansand zostało założone w 1641 r. przez króla Christiana IV i zbudowane właśnie na planie kwadratu u ujścia rzeki Otra do cieśniny Skagerrak. Miasto posiada drugi co do wielkości port w kraju i jest ważnym miejscem przeładunkowym między Europą i Ameryką na trasie przez cieśninę Skagerrak.

Christiansholm Festning - skan z folderu

Christiansholm Festning - skan z folderu

Najciekawszym obiektem do zwiedzenia w mieście jest forteca Christiansholm Festning. Została ona wybudowana na polecenie króla Christiana IV w XVII w. w celu ochrony staków handlowych i wybrzeża przed piratami oraz umocnienia pozycji strategicznej ze względu na ciagłe konflikty ze Szwedami. Prace zostały ukończone w 1672 r. głównie dzięki wydatnej pomocy półtora tysiąca mieszkańców Kristiansand, których na ten cel opodatkowano i zmuszono do pracy przy wznoszeniu budowli. Tak więc na wyspie Osterhavna powstała potężna twierdza z murami o grubości 5 m i ponad 50 działami. Ale co zakrawa na ironię - zostały one użyte w całej swej historii tylko jeden raz. Zdarzyło się to w 1807 r. podczas wojen napoleońskich, kiedy to obrońcy ostrzelali angielski statek, ponieważ jego kapitan domagał się wydania duńskiego okrętu, który stał akurat w porcie Kristiansand. Ostrzał okazał się skuteczny, bo angielski statek szybko odpłynął nie stawiając większego oporu. Już od XVIII w. rozpoczęto zasypywanie kanału między stałym lądem a wyspą, na której stała forteca i dzisiaj znajduje się ona na półwyspie. Podczas II wojny światowej Niemcy pokryli ściany obwarowań oraz samą basztę warstwą betonu, został on jednak na szczęście po wojnie usunięty. Obecnie Christiansholm Festning jest miejscem wielu imprez kulturalnych, ale nie straciło swojego militarnego charakteru, bo nadal 8 armat z brązu broni miasta przed napaścią.
(skany z folderów)
Fontanna Nupena Nieco na południe od fortecy w parku Otterdal przy można podziwiać oryginalną, granitową fontannę. Została ona zaprojektowana przez Kjella Nupena, stąd też wzięła się jej nazwa - Fontanna Nupena. Jest to doskonałe miejsce do odpoczynku na świeżym powietrzu wśród kwiatów i zieleni.

Atmosferę Kristiansand można poznać spacerując po starej dzielnicy - Posebyen. W doskonale zachowanych drewnianych domkach z XIX w. znajduje się wiele galerii, warsztatów ceramicznych, kafejek. Letnie soboty to tradycyjny czas ulicznego targu z atykami, wyrobami artystycznymi itp.

Duża frajdą dla dzieci będzie na pewno wizyta w znajdującym się na wschód od centrum miasta park rozrywki Kristiansand Dyreparken. Na początku był to zwykły ogród zoologiczny (stąd nazwa), jednak z czasem stał się dużym i rozbudowanym parkiem rozrywki, który tłumnie odwiedzają całe rodziny. Do największych atrakcji należy Nordisk Villmark, gdzie chodzi się po drewnianych pomostach zbudowanych nad "wybiegem" różnych zwierząt, np. wilków, łosi lub rosomaków. Najmłodsi najchętniej przebywają w Kardemomme by (Miasto Kardamonowe) zbudowanym wg ilustracji do książki z bajkami opowiadającymi o tym właśnie mieście. Należy w tym miejscu dodać, ze kardamon to przyprawa używana do wypieku skandynawskich wafli, nadająca im specyficzny aromat i smak.
Ta szczególna atrakcja Kristiansand nie należy jednak do najtańszych - w okresie letnim całodniowy bilet kosztuje ok. 200 koron.

Miłośnicy kolei ucieszą się zapewne z przejażdżki kolejką wąskotorową Setesdalsbanen ciągniona przez lokomotywę parową. Początkowo linia o długości 78 km łączyła Kristiansand z Byglandsfjord, ale teraz kursuje dla turystów w miesiącach letnich jedynie ze stacji Grovane oddalonego od wybrzeza o ok. 20 km do Beiholdalen. Zbudowano ją w listopadzie 1896 r., aby służyła do przewozu drewn, podpór do kopalni, papieru, aluminium. Jednak dotarcie do Kristiansand normalnotorowej kolei w 1938 r. spowodowało spadek jej znaczenia aż została zamknięta dla normalnego ruchu w 1962 r.


Oczekuję na uwagi.

Na początek  
Poprzednia strona  Następna strona


Copyright 1998-2004 Weronika i Grzegorz Sowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie jakichkolwiek elementów strony (tekst, zdjęcia) bez zgody autorów ZABRONIONE.
Wykorzystywanie adresów e-mail do celów marketingowych zabronione.
Ostatnia modyfikacja serwisu: grudzień 2004